måndag 5 maj 2008

Banankaka!

Bakning är ett stort intresse i vår familj, liksom att äta allt gott vi och andra bakar! I helgen bjöd jag släkten på banankaka med choklad och den var mycket uppskattad. Så här kommer receptet: 100 g smör
1,5 dl strösocker
1,5 dl farinsocker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk ingefära
3 tsk kanel
2 bananer
1 dl filmjölk eller yoghurt ( jag tog vaniljyoghurt)
100 g mörk hackad choklad

Smörj och bröa en hålform, ca 1,5 liter

Rör matfett och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, kanel och ingefära. Mosa bananerna, tillsätt dem, chokladen och filmjölken/yoghurt. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 55-60 min, i 175 grader.


Lycka till!


Banankaka lärde jag mig tycka om på en resa till USA och ett besök på Starbucks Coffee i Seattle. Inrymt i den fantastiska mallen "Bellevue Square", ett café med stor öppen spis i mitten och sköna lädersoffor. Där var det skönt att vila fötterna efter ett par timmars shopping och njuta av en " extra strong french roast and a banana cake ". Mmmmm........


Barnen föredrog däremot deras goda cookies. Inte så dumma de heller.......



....men bäst cookies har " Mrs Fields ". Nybakta med ett glas kall mjölk! Mums!!!


1 kommentar:

s.m.i.l.e sa...

Tack!! Jaså det var banan i kakan? Det lyckades inte grabbarna lista ut. De beskrev den som "mjuk pepparkaka som inte smakade pepparkaka. Jättegod". Hihi! Spännande. Den måste jag prova! Ha en fortsatt solig vecka. kram, S