fredag 16 maj 2008

Blåbärsbullar!

Varför inte baka till helgen! Varma bullar en lördagsmorgon till kaffet på terrassen eller till eftermiddagsfikan! Dessa passar även bra på ett buffébord eller till brunchen.

Mina favoritbullar! Fantastiskt goda med bara lite smör, helst nybakta och varma!

400 g philadelphiaost
4 msk smör
3 msk socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
50 g jäst
4,25 dl vatten
15 dl vetemjöl
1 tsk salt
3-4 dl blåbär

Rör ihop ost, smör och socker. Tillsätt äggen. Lös upp jästen i 37 gr vatten. Tillsätt oströran, mjöl och salt i degvätskan. Kör i matberedare ca 8 min tills degen känns smidig. Låt jäsa ca 1 timme.
Platta ut degen på mjölat bakbord eller en plåt ( det blir blått av blåbären! ). Strö över blåbär, vik över degen ett par gånger, inte knåda! Jäs i 20 min.
Dela degen i 4 bitar och forma sedan till bullar med mjöliga händer, blir ca 30 st. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 30 min. Grädda sedan i 10 min i 225 gr.

Lycka till!

Denna skylt finns i mitt kök! Det blir en hel del pussar från sonen, dottern och mannen!


Önskar er alla en riktigt skön helg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm ännu ett smaskigt recept jag måste prova:-) Bikinin lär väl få ersättas av baddräkt detta år;-)

Tusen tack för tipset och snabbt svar om stjärnan!! Kanske, om jag har tur får jag tag i en nu!!

Trevlig helg önskar jag dig!!

Kram

Anonym sa...

Ps: förstår att det blir en hel del pussar från familjen när du bakar så smaskigt saker:-) /ds