tisdag 22 april 2008

Grattis Emma.....

.... på 18-årsdagen!!! Hurra Hurra Hurra för vår guddotter idag! Vi kommer och firar dig längre fram. Här kommer en god tårta till dig! Ha en riktigt skön födelsedag!
Min favorittårta är cheesecake i alla varianter. Denna skapelse är från förra sommaren och smakade fantastiskt gott tillsammans med söta svenska jordgubbar. Jag längtar........

Här är receptet:
10 Digestive kex eller ännu hellre 15 chokladcookies
100 g smält smör

1:a fyllningen
400 g Philadelphiaost
3 medelstora ägg
1,5 dl socker

2:a fyllningen
4 dl crème fraiche, ej lätt
1 msk vaniljsocker
1 dl siktat florsocker

Smula sönder kexen/cookies och blanda med det smälta smöret. Tryck ut smeten i en form med löstagbar botten. Grädda 5-10 min i 200 gr. Ställ den sedan att svalna.
Mosa osten och blanda ner äggen och sockret. Kör det gärna i en matberedare. Fördela smeten över den gräddade bottnen. Gräddas mitt i ugnen på 180 gr ca 35 min eller tills kakan lyfter en aning från kanterna. Låt kallna.
Blanda till andra fyllningen och bred den på den kalla kakan. Grädda sedan i 180 gr 6-7 min så att ytan stelnar något.

Servera med chokladdoppade ( mörk choklad ) jordgubbar och citronmeliss. Smaklig spis!

Inga kommentarer: